אל תפגע בריליבי

למידה קיבוצית - כיצד למדו בני נוג להעביר ידע בין הדורות?

"ומה קרה אז?"
"מה?"
"התחלת לספר לנו על חברו הראשון של האדם, סבא. כששאלנו אותך מתי התחילו הפייטנים לשיר שירי אבות סיפרת לנו על נוג והרליבי ואז נרדמת… "
"אני מצטער ילדים לכשתגיעו לגילי תגלו שקשה להשאיר את העיניים פתוחות. איפה עצרתי "?
"נוג ניסה לגרום לריליבי לשתוק. הוא לא הצליח נכון? "
"ובכן ממש לא! אבל הוא הצליח במשהו אחר שהוא לא התכוון אליו. נוג החליט לגדל רליבי שבקע מביצה והרליבי ראה בנוג את אביו ואהב אותו מאוד הוא לא שתק מעולם ורק חזר על כל הדברים ששמע בביתו של בשירה יפיפיה כפי שגם היום אתם יכולים לשמוע את הרליבים מבצעים מידי פעם. נוג היה מבוגר מאוד שהתחיל במלאכה ומת זמן לא רב אחר כך הרליבי עבר לבעלותו של בנו מורג ואחר כך לבנו של מורג קגן ואחרי קגן לביתו חיעד שהעבירה לבסוף לבנה ולבסוף לבנה קאסן."
"קאסן הלומד מאבותיו"?
"בדיוק!"
"אבל איך יכול להיות שהרליבי חי כל כך הרבה זמן ?"
"טוב קודם כל ילדים זה סיפור אגדה הם תמיד נותים להגזים אבל יש אומרים שבתקופה שאלות הטבע היו חזקות כל החיות חיו זמן רב יותר.
היכן הייתי? אה, כן. אימו של קאסן מתה כשהיה ילד ורק הרליבי שלה נותר לו כזיכרון ממנה הרליבי שר את מה שהיא הייתה אומרת: איך להכין לחם שורש טעים מה לשים על פצע, פתוח שמותיהם של ענקים ושיר הערש של קאסן. קאסן הקשיב עד שידע את הכל בעל פה. עם זאת קשה היה לשכנע את הרליבי לשיר שדוקא את שיר עם מילותיה של אימו. הוא אהב דווקא לשיר את מילותיהם של נוג ומורג האהובים עליו. כך שבהאזנה ממושכת למד קאסן גם אותם וכשהיה בן עשר עלה הידע שלו על כל מה שידעה מועצת החכמים כולה. כששאלו איך הוא יודע כל כך הרבה חכמות שנשכחו בטרם נולד, כיצד מכיר אנשים שעברו מהעולם לפני שנים רבות כל כך, ויתר על כן כיצד הוא זוכר הכל, כיצד הוא זוכר את כולם הוא והרליבי הזקן שנח בין קורות הגג החלו לשיר את כל השירים של הדורות שהיו.
לכן ילדים כאשר אנחנו מעברים ידע בשירה אנחנו עושים זאת משום שקל יותר לזכור זאת כך וגם משום ,שהשירה זוכרת בתוכה גם את האדם שהביא את הידע הזה אלינו. לא תמיד אנחנו יודעים מי הוא היה ושהיינו צריכים להוקיר אותו ולהתגעגע כמו שהריליבי התגעגע לנוג שקאסן הצעיר מעולם לא זכה להכיר. כיום הרליבים אינם פראיים כפי שהיו בעבר אבל על כך שלימדו אותנו לשיר לדורות הבאים ולזכור את הדורות שהיו אנו חווים להם תודה, ומכאן האמונה שלהרוג רליבי לא משנה כמה הוא מרעיש זהו מעשה נפשע. ובכן, שעת השינה שלכם עברה מזמן. לילה טוב ילדים. מחר אספר לכם סיפור חדש אולי משהו מתקופת הגיבורים

חזרה לדף הראשי של "הארץ בין ההרים"